- Start
- / Kundservice
- / Faktura & betalningsalternativ
- / Betalningsalternativ
Betalningsalternativ
Här hittar du information om olika betalningsalternativ som du kan använda och vad som gäller vid utebliven betalning eller återbetalning.
Betala till rätt mottagare
Västvatten är ett driftbolag. Du betalar din faktura till ett av anläggnings-/ägarbolagen, beroende på var du bor.
Betalningsmottagare ska alltså vara:
Färgelanda Vatten AB eller
Munkedal Vatten AB eller
Sotenäs Vatten AB eller
Uddevalla Vatten AB
Betalningsalternativ
Fakturaintervall
Faktura skickas varje kvartal.
Utebliven betalning
En påminnelse skickas från oss om fakturan inte betalas in i tid, cirka 7 dagar efter förfallodatum.
Inkasso
Om du inte betalar påminnelsen inom utsatt tid skickas din faktura vidare till inkassobolaget Visma Collectors AB. Inkassobolaget skickar ett inkassokrav. Har du fått ett inkassokrav är det till Visma Collectors AB du skall betala, eftersom skulden har flyttats över till dem. Kontakta Visma Collectors AB om du har frågor eller om amorteringsplan önskas.
Uteblir betalning till dem skickar de ärendet vidare till Kronofogden, som kan leda till betalningsanmärkning.
Visma Collectors AB
Box 1173
SE-251 11 HELSINGBORG
Telefon: 0771-23 24 00
Org.nr: 556439-5670 Bankgiro: 5607-3703
Inkasso.collectors@visma.com
IBAN: SE62 1200 0000 0130 8011 7301
BIC/ SWIFT code: DABASESX Kontonr: 1308 0117301
Återbetalning
Om du fått en kreditfaktura vid flytt, eller av annan orsak ska få tillbaka pengar av oss, skickar vi en blankett till dig. Där uppger du ditt konto och skickar tillbaka till oss.
Du som bor i Färgelanda kommun kan få tillbaka dina pengar direkt om du är registrerad på Swedbanks kontoregister (länk till annan webbplats) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kundservice
0522-63 88 00
Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80
Besöksadress
Kaserngården 3B, Uddevalla
Postadress
Västvatten AB
Kaserngården 3B
451 81 Uddevalla