Sök

VA-taxor

Tillgång på vatten av god kvalitet är en förutsättning för en bra livskvalitet. Genom att leverera dricksvatten av hög kvalitet och genom att rena avloppsvatten skyddar vi våra vatten från föroreningar och övergödning.

Kommunen har ett ansvar att planera för alla medborgares behov av vatten och avlopp och säkerställa en långsiktigt hållbar vatten- och avloppförsörjning som bidrar till bra miljö och ekologisk status i våra vattendrag, sjöar och hav.

Vi tar bara ut de avgifter som är nödvändiga för att täcka kostnaderna för det vi gör. Så säger vattentjänstlagen. För att avgifterna ska motsvara kostnaderna, behöver vi se över avgifterna varje år.

2025 har våra styrelser föreslagit, och respektive kommunfullmäktige beslutat, att höja brukningsavgifterna i Färgelanda, Munkedal, Sotenäs och Uddevalla.

  • Färgelanda: 10,8 % (motsvarar cirka 131 kr/månad*)
  • Munkedal: 11 % (motsvarar cirka 136 kr/månad*)
  • Sotenäs: 7 % (motsvarar cirka 78 kr/månad*)
  • Uddevalla: 7 % (motsvarar cirka 74 kr/månad*)

*Det finns flera olika delar i en VA-taxa och kostnadsökningarna påverkar olika fastighetsägare på olika sätt. Det beror bland annat på vilka tjänster och hur stor förbrukning man har.

Rent vatten är ett hårt jobb och höjningarna är inte unika för kommunerna inom Västvatten. Många kommuner är i samma situation och har motsvarande behov av investeringar – för att vatten och avlopp ska fungera bra även i framtiden.

Hemma är det så enkelt att vrida på kranen, sätta på tvättmaskinen eller trycka på spolknappen – och allt löser sig. Men för att det ska fungera pågår komplexa processer som kräver hårt jobb och stora investeringar.

Vi jobbar för dig dygnet runt, året om. Och vi gör det utan att gå med vinst. Vissa insatser märks tydligt, som till exempel när vi gräver i gatan. Annat ser du kanske aldrig – förrän den dag det inte längre fungerar.

  • Ditt kranvatten produceras i ett vattenverk, där kvaliteten kontrolleras noggrant.
  • För att vatten alltid ska finnas tillgängligt, alla tider på dygnet, lagrar vi vattnet i reservoarer och vattentorn.
  • Våra pump- och tryckstegringsstationer ger ett bra och jämnt tryck på vattnet, oavsett var du bor.
  • Vi har beredskap vardagar, helger och kvällar. Om en vattenläcka eller annan driftstörning uppstår är vi redo att rycka ut och åtgärda problemet.
  • Vi leder bort dagvatten (bland annat regn) för att undvika översvämningar och minska riskerna för skador.
  • Ditt avloppsvatten renas i komplexa processer, för att belasta miljön så lite som möjligt.
  • På detta har vi utmaningar i form av stora underhållsbehov i åldrande ledningsnät och anläggningar, klimatförändringar, hårdare miljökrav och ökade kostnader för bland annat material, kemikalier och räntor.
Person i hjälm och varselkläder står i en schakt med ledningar och kablar.

Kontakta oss

När det gäller frågor om taxor är du välkommen att kontakta oss på anslutning@vastvatten.se eller via vår växel 0522-63 88 00

Kundservice

0522-63 88 00

info@vastvatten.se

Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80