- Start
- / Kundservice
- / Frågor och svar
I Västvatten ingår Färgelanda, Munkedal, Sotenäs och Uddevalla kommun. Varje kommun har en egen taxa. Läs mer om taxor här.
Kontakta vår kundservice Öppnas i nytt fönster.så kan du få svar på anläggningsavgiften för just din fastighet. Läs mer här om hur anslutning går till.
Läs av siffrorna som är före kommatecken och/eller är svarta. Röda siffror skall inte vara med. Läs mer om vattenmätare här.
Din rörliga avgift baseras på hur mycket vatten du förbrukar i ditt hushåll. Vattenmätaren är den som mäter hur mycket vatten du förbrukar. När du läser av din mätare och anmäler det till oss så får vi en förväntad årsförbrukning för ditt hushåll.
Anmälan om ägarbyte skall ske skriftligen, antingen via anmälan på vår hemsida eller på blankett som du ber om på kundservice
Ägarbytet anmäls efter att ni läst av vattenmätaren, (mätaren läser ni av på ägarbytets datum).
Inom VA är fastighetsägaren alltid betalningsansvarig och måste stå på abonnemanget. Vi kan därför inte registrera hyresgäster som fakturamottagare.
Västvatten har många vattenverk och vattnet skiljer sig åt i de olika verken.
Här kan du läsa bland annat vilken hårdhet och pH våra olika vattentäkter har
Om du nyligen skaffat den digitala brevlådan Kivra så vill vi påminna dig om att du automatiskt börjar få post digitalt istället för hem till din brevlåda. Vi vill därför påminna dig om att dina fakturor ifrån oss även hamnar där om det är så att du valt att få digital post ifrån oss.
Bara kiss, bajs och toapapper får spolas ned.
Allt annat orsakar problem i våra ledningar, pumpstationer och reningsverk.
Våra tryckstegringsstationer, pumpstationer och ledningar kräver ständig tillsyn. Vi utför både planerat underhåll och akuta arbeten. Det leder ibland till kortare och längre leveransavbrott, missfärgat vatten eller tryckförändringar. Vid planerade arbeten kontaktas berörda fastighetsägare innan arbetet startar.
Det kan bero på att Västvatten utför ett arbete som påverkar vattenleveransen till din fastighet. Kolla här om det finns information om ditt område. Om det inte finns information, hör med dina grannar om även de är utan vatten.
Är ni fler utan vatten kontakta vår kundservice så att vi kan börja jobba med att åtgärda problemet.
Om det bara är din fastighet som är utan vatten är det troligen dina egna ledningar det är något fel på, kontakta då en VVS-firma.
Västvatten tillåter inte avfallskvarnar för vårt ledningsnät är inte dimensionerat för det. I alla fyra kommunerna sorteras matavfall och övriga sopor i olika påsar.
Läs mer om oss.
Vi på Västvatten ansvarar inte för tömningsstationer - men tipsar dig om nedan sajter där du kan läsa mer och hitta närmsta plats.
Husvagn/husbil: Gå direkt till kartan på husbilsplats.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fritidsbåt: Gå direkt till Hamnkartan (Transportstyrelsen) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ja, du kan anmäla din mätarställning via Mina sidor, oavsett om du har en digital eller mekanisk vattenmätare. Har du en mekanisk vattenmätare så kan du fylla i talongen du får hemskickad en gång per år.
Vi har några ställen som berörs av att vattnet stängs av på vintern och sätts på igen först på vårkanten.
Påsläpp för dessa områden är 25 mars, avstängning 15 november. (Infaller någon av dessa dagar på en helg utförs påsläpp på fredagen innan helg och avstängning på måndag efter helg.)
Det är frivilligt för dig som fastighetsägare att ansluta i den mån VA-huvudmannen har möjlighet att erbjuda anslutning. Anslutningen regleras i så fall via VA-avtal.
Kommunens miljöavdelning har gjort en samlad bedömning av att alla fastigheter inom området måste anslutas. VA-huvudmannen utför sedan anslutningsarbetet enligt kommunalt beslut.
Om du som fastighetsägare inte önskar ansluta till kommunalt vatten inom verksamhetsområde som omfattar vatten ska du bevisa att det enskilda vattnet är lika bra eller bättre än ett kommunalt vatten. Det ska också finnas i tillräcklig mängd över tid.
För att bevisa detta ska fastighetsägaren, på egen bekostnad:
Fastighetsägaren ska skicka in ansökan om befrielse från avgiftsskyldighet för vatten tillsammans med analysresultatet och bevisning som styrker tillräcklig mängd över tid till anslutning@vastvatten.se.
Vi gör en bedömning av vattnet som om det vore allmänt vatten (enligt SLVFS 2001:30) och om vatten finns i tillräcklig mängd. Vid bedömning av analysresultat tas hänsyn till mätosäkerheten i analyserna. Resultatet ska vara inom mätosäkerhetens gräns, tex radon som har högsta tillåtna halt på 100 bq/l. Om halten analyseras till 110 bq/l och mätosäkerheten i analysen (står på protokollet) är +/- 15 bq/l blir analysen godkänd då resultatet är inom mätosäkerheten för analysen.
Uppfylls ovanstående krav kan fastighetsägaren välja att inte ansluta till kommunalt vatten. Förbindelsepunkt för vatten meddelas ej, fastigheten blir inte avgiftsskyldig och erhåller inte någon brukningsrätt för vatten.
Om fastighetsägaren i ett senare skede vill ansluta till vatten uppkommer avgiftsskyldighet enligt denna tidpunkt gällande taxa.
Om fastighetsägarens enskilda vatten inte uppfyller kraven ovan kan fastighetsägaren ändå välja att inte koppla in det kommunala vattnet. Fastighetsägaren blir avgiftsskyldig för både anläggningsavgift och den fasta delen av brukningsavgiften, men huvudmannen tvingar inte fastighetsägaren att fyskiskt koppla in det kommunala vattnet.