- Start
- / Kundservice
- / För dig som fastighetsägare
- / Digitala vattenmätare med månadsavläsning
Digitala vattenmätare med månadsavläsning
I Färgelanda, Munkedal, Sotenäs och Uddevalla kommun pågår ett arbete med att successivt byta ut alla vattenmätare till nya digitala vattenmätare. Med start 1 juni börjar vi med tätare fjärravläsningar i Uddevalla kommun. Det innebär att de digitala vattenmätarna kommer fjärravläsas automatiskt varje månad istället för en gång om året.
Såhär fungerar det idag - Årsavläsning
Varje år sker en avläsning av mätaren, antingen manuellt eller automatiskt, beroende på vad du har för typ av vattenmätare.
Din faktura baseras sedan på en beräknad årsförbrukning, vilket beräknas från den mätarställning din vattenmätare visat förgående år. Alltså är din kostnad för året redan bestämd.
Om en årsavläsning visade att hushållet använt mer eller mindre vatten än beräknat, justeras detta på decemberfakturan.
Från 1 juni 2025 startar vi med tätare fjärravläsningar
Med start 1 juni 2025 kommer de digitala vattenmätarna i Uddevalla kommun att börja fjärravläsas automatiskt varje månad istället för en gång om året (beroende på täckning*).
För Färgelanda, Munkedal och Sotenäs kommun kommer detta att ske successivt under 2026 och 2027.
Din mätarställning kommer att hämtas in automatiskt varje månad inför att fakturan skickas ut. Det innebär att du debiteras för din faktiska vattenförbrukning – inte för din uppskattade förbrukning utifrån din senaste avläsning.
Att samla in data ofta och kontinuerligt har flera fördelar och det blir mer effektivt både för dig som fastighetsägare och för oss när avläsningen sker automatiskt. De digitala vattenmätarna gör det också möjligt för oss att i ett tidigt skede identifiera och åtgärda läckage i ledningsnätet.
Fördelar för dig som fastighetsägare
- Du betalar för den faktiska förbrukningen istället för en uppskattad (beroende på täckning*).
- Du kan upptäcka läckage inom fastigheten i ett tidigt skede.
- Du kan se och följa din månadsförbrukning på Mina Sidor
Öppnas i nytt fönster..
*Täckningsgrad kan påverka
Västvattens nät för att ta emot signaler från de digitala vattenmätarna är ännu inte helt utbyggt, vilket innebär att vi i dagsläget inte får in avläsningar ifrån alla mätare. Arbetet med att bygga ut nätet pågår löpande.
Om din vattenmätare för tillfället inte finns inom ett område med tillräcklig signalstyrka, så kommer du inte att ha månadsavläsning och därför faktureras som tidigare, för din uppskattade förbrukning utifrån din senaste avläsning. Detta justeras allt eftersom vi bygger ut nätet.
Frågor och svar

Kundservice
0522-63 88 00
Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80