Sök

Betalningsalternativ

Här hittar du information om olika betalningsalternativ som du kan använda och vad som gäller vid utebliven betalning eller återbetalning.

Betala till rätt mottagare

Västvatten är ett driftbolag. Du betalar din faktura till ett av anläggnings-/ägarbolagen, beroende på var du bor.

Betalningsmottagare ska alltså vara:

Färgelanda Vatten AB eller
Munkedal Vatten AB eller
Sotenäs Vatten AB eller
Uddevalla Vatten AB

Betalningsalternativ

Autogiro

Autogiro är det bekväma sättet att betala. Du får din faktura som vanligt via posten eller om du valt e-faktura till din internet-bank, där det står att pengarna dras från ditt konto på förfallodagen.
Anmälan gäller tillsvidare och du kan när som helst avanmäla autogirot.

Du kan välja autogiro genom din internetbank eller genom att fylla i blanketten för din kommun och skicka in till oss.

E-faktura

E-faktura det miljövänliga sättet att betala och finns både för privatperson och företag. Beroende på vilken kommun du bor i väljer du din betalningmottagare Färgelanda Vatten AB, Munkedal Vatten AB Sotenäs Vatten AB eller Uddevalla Vatten AB.

Välj gärna automatisk betalning då fungerar e-fakturan likadant som autogiro. E-faktura anmäler du via din internetbank.

E-postfaktura

E-postfaktura är en pdf-faktura som skickas till din e-postadress, du betalar på samma sätt som en pappersfaktura.

Anmäl din e-postadress till vår kundserviceinfo@vastvatten.se

Digital brevlåda via Kivra

Med Kivra kan du ta emot dina fakturor digitalt. När vi skickar ut en faktura till dig får du en notis i din telefon eller via din mejl.

Anslut dig via Kivras app eller hemsida.

Fakturaintervall

Faktura skickas varje kvartal.

Bankgiro och Plusgiro

Kommun

Bankgiro

Plusgiro

Färgelanda

132-4532


Munkedal

133-4234


Sotenäs

5176-7028

82 53 86-6

Uddevalla

442-8793

418 83 00-0

 

Betalning från utlandet

Vid betalning från utlandet behöver det internationella bankkontonumret (IBAN) och Västvattens bankidentifieringskod (BIC).

Färgelanda

IBAN: SE20 8000 0823 4700 3558 3533   BIC: SWEDSESS

Munkedal

IBAN: SE10 9500 0099 6042 0952 2897 BIC:NDEASESS

Sotenäs     

IBAN: SE57 9500 0099 6042 4773 7044   BIC: NDEASESS

Uddevalla  

IBAN: SE55 9500 0099 6026 0657 9627   BIC: NDEASESS

Utebliven betalning

En påminnelse skickas från oss om fakturan inte betalas in i tid, cirka 7 dagar efter förfallodatum.

Inkasso

Om du inte betalar påminnelsen inom utsatt tid skickas din faktura vidare till inkassobolaget Visma Collectors AB. Inkassobolaget skickar ett inkassokrav. Har du fått ett inkassokrav är det till Visma Collectors AB du skall betala, eftersom skulden har flyttats över till dem. Kontakta Visma Collectors AB om du har frågor eller om amorteringsplan önskas.
Uteblir betalning till dem skickar de ärendet vidare till Kronofogden, som kan leda till betalningsanmärkning.

Visma Collectors AB
Box 1173
SE-251 11 HELSINGBORG 
Telefon: 0771-23 24 00
Org.nr: 556439-5670  Bankgiro: 5607-3703
Inkasso.collectors@visma.com
IBAN: SE62 1200 0000 0130 8011 7301
BIC/ SWIFT code: DABASESX Kontonr: 1308 0117301

Återbetalning

Om du fått en kreditfaktura vid flytt, eller av annan orsak ska få tillbaka pengar av oss, skickar vi en blankett till dig. Där uppger du ditt konto och skickar tillbaka till oss.

Du som bor i Färgelanda kommun kan få tillbaka dina pengar direkt om du är registrerad på Swedbanks kontoregister (länk till annan webbplats) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En LTA-station. Grå cylinder i plast ståendes i ett schakt.

Kundservice

0522-63 88 00

info@vastvatten.se

Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80

Besöksadress

Kaserngården 3B, Uddevalla

Postadress

Västvatten AB
Kaserngården 3B
451 81 Uddevalla