Västvatten

Information om din faktura

Nu är höstens faktura på väg ut till dig, antingen har du redan fått den eller så kanske den dimper ner i brevlådan om några dagar.
Här kommer en beskrivning av allt du behöver veta om din faktura.

Avläsningar

De flesta fastigheter har en vattenmätare som mäter hur mycket vatten man förbrukar. Varje år sker en avläsning av mätaren, antingen manuellt eller automatiskt, beroende på var man har för mätare. Din faktura baseras sedan på en beräknad årsförbrukning vilken beräknas från den mätarställning din vattenmätare visat förgående år. Alltså är din kostnad för året redan bestämd. Om du förbrukar mer eller mindre vatten än beräknat justeras detta på nästa faktura.

 

Här kan du läsa mer om vattenmätare och avläsningar.

 

Ingen vattenmätare - uppskattad förbrukning

Har din fastighet ingen vattenmätare baseras avgiften på en uppskattad förbrukning. Samma gäller om du nyligen fått en vattenmätare monterad, då räknas din förbrukning på en uppskattad förbrukning fram till första avläsningen.

Varje kvartal

Fakturorna skickas ut varje kvartal (om du inte anmält annat). Detta innebär att vi skickar ut fyra fakturor per år, en i mars, juli, september och december.

 

Var kan jag se min årskostnad och årsförbrukning?

Mina sidorlänk till annan webbplats finner du allt om din fastighet, avläsningar, förbrukningar fakturor m.m.

 

Rörlig och fast avgift

Förutom den avgift som baseras på vad du tidigare förbrukat betalar du också en fast avgift. Avgiften debiteras för vatten, spillvatten och dagvatten, beroende på vilka tjänster din fastighet har. Avgiften ska täcka kostnader för att utveckla och hålla igång våra vatten- och reningsverk samt vårt ledningsnät. Avgiften kan variera beroende på vilken kommun du bor i.


Här kan du läsa mer om VA-taxan (den fasta avgiften) i din kommun.

Vanliga frågor

 

Varför står det att fakturerat belopp gäller mellan 1 juli - 30 september när den sista september inte har varit ännu?

Din faktura baseras på en beräknad årsförbrukning.
Den beräknas utifrån den mätarställning som din vattenmätare visat förgående år. Att sista datum inte inträffat ännu spelar därför ingen roll, din kostnad för året är redan bestämd. Skulle det visa sig att den beräknade mätarställningen inte stämmer överens med verkligheten justeras detta vid nästa avläsning.

 

Hur gör jag för att byta från pappersfaktura?

Både autogiro och e-faktura anmäler du via din internetbank. Vill du hellre ha e-postfaktura anmäler du det till vår kundservice på 0522-63 88 00 eller info@vastvatten.se.

 

Ett tips är att välja elektronisk faktura tillsammans med autogiro. Fakturan kommer till din bank/inkorg och pengarna dras automatiskt från det konto du väljer.

 

Varför får jag min faktura i Kivra-appen trots att jag inte anmält det?

När du ansluter dig till Kivra kommer du automatiskt få digital post från de anslutna företag och myndigheter som du har en relation till. Men du kan alltid välja att inte få utskick från en viss avsändare i Kivra-appen. Det hanterar du under inställningar i inloggat läge.

Publicerad den: 2021-08-26