Västvatten

Frågor & svar

Kan man anmäla vattenavläsning på er webbsida?           

Ja, du kan anmäla din mätarställning via Mina sidor.

Eller så fyller du i talongen du får hemskickad en gång per år.

Hur läser jag av min vattenmätare?

Läs av siffrorna som är före kommatecken och/eller är svarta. Röda siffror skall inte vara med. Läs mer om vattenmätare här.

Jag ska sälja min fastighet och flytta, hur går jag tillväga?

​Anmälan om ägarbyte skall ske skriftligen, antingen via anmälan på vår hemsida eller på blankett som du ber om på kundservice
Ägarbytet anmäls efter att ni läst av vattenmätaren, (mätaren läser ni av på ägarbytets datum).

Jag hyr ut min fastighet, hur gör jag då?

Inom VA är fastighetsägaren alltid betalningsansvarig och måste stå på abonnemanget. Vi kan därför inte registrera hyresgäster som fakturamottagare.

Vad kostar det att bli ansluten?

I Västvatten ingår Färgelanda, Munkedal, Sotenäs och Uddevalla kommun. Varje kommun har en egen taxa. Läs mer om taxor här.

Kontakta vår kundservice öppnas i nytt fönsterså kan du få svar på anläggningsavgiften för just din fastighet. Läs mer här om hur anslutning går till.

Var får jag reda på min årskostnad och årsförbrukning?

Mina sidor finner du allt om din fastighet, avläsningar, förbrukningar fakturor m.m.

Vilken hårdhet har mitt vatten?

Västvatten har många vattenverk och vattnet skiljer sig åt i de olika verken.

I denna listalänk till annan webbplats kan du läsa bland annat vilken hårdhet och pH våra olika vattentäkter har.

Vad får jag spola ner i avloppet?

Bara kiss, bajs och toapapper får spolas ned.

Allt annat orsakar problem i våra ledningar, pumpstationer och reningsverk.

Vad gör Västvatten på min gata?

Våra tryckstegringsstationer, pumpstationer och ledningar kräver ständig tillsyn. Vi utför både planerat underhåll och akuta arbeten. Det leder ibland till kortare och längre leveransavbrott, missfärgat vatten eller tryckförändringar. Vid planerade arbeten kontaktas berörda fastighetsägare innan arbetet startar.

På hemsidan kan du läsa mer om våra planerade arbeten och våra akuta arbeten.öppnas i nytt fönster

Varför har jag inget vatten?

Det kan bero på att Västvatten utför ett arbete som påverkar vattenleveransen till din fastighet. Kolla här om det finns information om ditt område. Om det inte finns information, hör med dina grannar om även de är utan vatten.

Är ni fler utan vatten kontakta vår kundservice så att vi kan börja jobba med att åtgärda problemet.

Om det bara är din fastighet som är utan vatten är det troligen dina egna ledningar det är något fel på, kontakta då en VVS-firma.

Får jag installera avfallskvarn?

Västvatten tillåter inte avfallskvarnar för vårt ledningsnät är inte dimensionerat för det. I alla fyra kommunerna sorteras matavfall och övriga sopor i olika påsar.

Vad är Västvatten?

Läs mer om oss.

  

Kontakta oss

Vanliga frågor och svar
info@vastvatten.se
0522-63 88 00
Kanslibacken 9, 451 81 Uddevalla
Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80

Våra öppettider

Måndag-torsdag 9-12 och 13-15
Fredag 9-12
Dag före helgdag 9-12