- Start
- / Kundservice
- / Betalningsalternativ
Betalningsalternativ

Betala till rätt mottagare
Västvatten är ett driftbolag. Du betalar din faktura till ett av anläggnings-/ägarbolagen, beroende på var du bor.
Betalningsmottagare ska alltså vara:
- Färgelanda Vatten AB eller
- Munkedal Vatten AB eller
- Sotenäs Vatten AB eller
- Uddevalla Vatten AB
Välj betalningsalternativ
- Autogiro det bekväma sättet att betala. Du får din faktura som vanligt via posten eller om du valt e-faktura till din internet-bank, där det står att pengarna dras från ditt konto på förfallodagen.
Anmälan gäller tillsvidare och du kan när som helst avanmäla autogirot.
Du kan välja autogiro genom din internetbank eller genom att fylla i blanketten för din kommun och skicka in till oss. - Färgelanda autogiro
Pdf, 54.1 kB.
- Munkedal autogiro
Pdf, 51.8 kB.
- Sotenäs autogiro
Pdf, 53.2 kB.
- Uddevalla autogiro
Pdf, 51.9 kB.
- E-faktura det miljövänliga sättet att betala.
E-faktura finns både för privatperson och företag
Beroende på vilken kommun du bor i väljer du din betalningmottagare Färgelanda Vatten AB, Munkedal Vatten AB Sotenäs Vatten AB eller Uddevalla Vatten AB. Välj gärna automatisk betalning då fungerar e-fakturan likadant som autogiro. E-faktura anmäler du via din internetbank
Frågor & svar E-faktura
- E-postfaktura är en pdf-faktura som skickas till din e-postadress, du betalar på samma sätt som en pappersfaktura.
Anmäl din e-postadress till kundservice - Digital brevlåda via Kivra kan du ta emot dina fakturor digitalt. När vi skickat ut en faktura får du en notis i din telefon eller via din mejl. Anslut dig via Kivras app eller hemsida.
- Fakturaintervall - Faktura skickas varje kvartal.
Bankgiro och Plusgiro
Kommun | Bankgiro | Plusgiro |
---|---|---|
Färgelanda | 132-4532 | |
Munkedal | 133-4234 | |
Sotenäs | 5176-7028 | 82 53 86-6 |
Uddevalla | 442-8793 | 418 83 00-0 |
Betalning från utlandet
Vid betalning från utlandet behöver det internationella bankkontonumret (IBAN) och Västvattens bankidentifieringskod (BIC)
Färgelanda IBAN: SE20 8000 0823 4700 3558 3533 BIC: SWEDSESS
Munkedal IBAN: SE10 9500 0099 6042 0952 2897 BIC:NDEASESS
Sotenäs IBAN: SE57 9500 0099 6042 4773 7044 BIC: NDEASESS
Uddevalla IBAN: SE55 9500 0099 6026 0657 9627 BIC: NDEASESS
Utebliven betalning
Påminnelse. En påminnelse skickas från oss om fakturan inte betalas in i tid, ca 7 dagar efter förfallodatum.
Inkasso. Om du inte betalar påminnelsen inom utsatt tid skickas din faktura vidare till inkassobolaget Visma Collectors AB. Inkassobolaget skickar ett inkassokrav. Har du fått ett inkassokrav är det till Visma Collectors AB du skall betala, eftersom skulden har flyttats över till dem. Kontakta Visma Collectors AB om du har frågor eller om amorteringsplan önskas. Uteblir betalning till dem skickar de ärendet vidare till Kronofogden, som kan leda till betalningsanmärkning.
Visma Collectors AB
Box 1173
SE-251 11 HELSINGBORG
Telefon: 0771-23 24 00
Org.nr: 556439-5670 Bankgiro: 5607-3703
Inkasso.collectors@visma.com
IBAN: SE62 1200 0000 0130 8011 7301
BIC/ SWIFT code: DABASESX Kontonr: 1308 0117301
Återbetalning
Om du fått en kreditfaktura vid flytt, eller av annan orsak ska få tillbaka pengar av oss, skickar vi en blankett till dig. Där uppger du ditt konto och skickar tillbaka till oss.
Du som bor i Färgelanda kommun kan få tillbaka dina pengar direkt om du är registrerad på Swedbanks kontoregister. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kundservice
0522-63 88 00
Vid akuta ärenden, dygnet runt, ringer du SOS Alarm på 031-703 17 80
Besöksadress
Kaserngården 3B, Uddevalla
Postadress
Västvatten AB
Kaserngården 3B
451 81 Uddevalla