Sök

Tester med färgat vatten

Vi testar ledningar med hjälp av filmning och färgning. Testerna sker på flera platser runt om i våra kommuner och utförs av IRG Rörinspektion, på uppdrag av Västvatten. Eter avslutat arbete lämnas den sammanställda rapporten vidare till oss.

De fastighetsägare som berörs har fått/kommer att få information i brevlådan.

Områden som berörs

  • Ljungskile

Vad gäller för mig som berörs av testerna?

  • Tomter kommer att beträdas av Västvattens personal.
  • Berörda fastighetsägare behöver inte vara hemma vid tillfället då undersökningarna sker på utsidan av fastigheten.
  • Det går att använda vattnet i hemmet som vanligt under pågående arbete.
Förstora bilden

Varför gör vi detta?

Syftet med arbetet är att undersöka våra ledningar för att leta efter tillskottsvatten samt finna eventuella felkopplingar mellan dag- och spillvattenledningar.

Tillskottsvatten är det vatten i avloppsnätet som inte är spillvatten utan kommer från nederbörd, grundvatten, hav och utläckage från vattenledningar.

Spillvatten är använt vatten från dusch, tvätt eller spolning från en toalett och dagvatten är regn-, smält- och dränvatten.

Färgat vatten

Vi testar med jämna mellanrum våra ledningar och använder då ofarligt färgat vatten för att se hur vattnet leds vidare. Därför kan du se färgat vatten rinna i bäckar och vattendrag. Färgen är helt ofarlig men det kan se lite tokigt ut under tiden som arbetet pågår.

Vi hoppas att ni har överseende med de olägenheter som arbetet kan medföra.

Kontakt

0522-63 88 00

Kontaktpersoner

Sandra Zachrisson och Gustav Bratt

Varning för missvisande samtal

Vi vill uppmärksamma dig som fastighetsägare att det kan förekomma missvisande samtal om spolning av rör/ledningar i samband med att vi utför våra tester. Västvatten eller kommunen gör ingen "storspolning" av rör som du kan "hänga på". Vi har inget samarbete med något företag kring dessa tjänster och beställer aldrig någon form av arbete för/hos dig som privatperson.

Vi vill uppmana till extra vaksamhet om någon ringer och säger att du som fastighetsägare behöver spola dina ledningar. Det är inget vi på Västvatten kräver - du tillser själv om det behövs.

Var alltid observant om du får ett samtal från främmande personer som vill göra ett hembesök eller sälja tjänster. Kontakta oss gärna för att dubbelkolla informationen, på telefonnummer 0522-63 88 00.